Občas se stane, že Vám nějaká aplikace spadne a přestane fungovat a vy nevíte co s tím ? V tom případě je tento článek přímo pro Vás. Nyní Vám ukáži, jak můžete analyzovat pád aplikace a zjistit příčinu tohoto pádu.

Microsoft Windows již od verze XP obsahuje komponentu Windows Error Reporting (WER), díky níž jsou informace o pádech aplikací sdruženy do několika souborů. které mohou být odeslány Microsoftu na analýzu. Po nalezení řešení Microsoft přes Action Center dá uživateli vědět o nalezeném řešení a způsobu odstranění problému. Ovšem sami víme z vlastní zkušenosti, že tento způsob řešení problémů je velmi sporadický.

Další možností je System Center Deskop Error Monitoring (SC DEM) , což je nástroj založený na Sytem Center Operations Manageru. Tento způsob řešení je vhodný zejména pro organizace, neboť po konfiguraci koncových počítačů jsou informace o pádech aplikací odesílány na centrální počítač v organizaci. Následně j tedy možno všechny pády analyzovat na jednom místě a podle toho také reagovat na vzniklé chyby. Desktop Error Monitoring  možné instalovat z balíčku Microsoft Deskop Optimization Pack (MDOP).

Tím jsme si řekli, jakými způsoby lze řešit problém při pádu aplikace, ale zatím pořád nevíme, jak si analyzovat samotné soubory obsahující data o pádu aplikací. U Windows XP byl automaticky vygenerován crash dump soubor, který obsahoval výpis paměti, týkající se havarované aplikace. Tak bylo možné analyzovat celý call stack. U Windows Vista a Windows 7 je situace trochu odlišná. Již není ukládám celý výpis paměti, ale je pouze generován *.wer soubor s „vybraným obsahem“. Tyto soubory se bohužel neukládají na jedno místo v systému, ale na několik míst. Proto je nutné je vyhledat pomocí vyhledávače.

Nejčastější místa, kam se *.wer soubory ukládají:

C:\Users\All Users\Microsoft\Windows\WER
C:Users\Administrator\AppData\Local\Microsoft\Windows\WER
C:Users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Windows\WER

Pokud potřebujete generovat crash dump soubory po pádu aplikace, doporučuji si řádně pročíst postup na MSDN blogu.

A nyní k samotnému postupu analýzy *.wer souborů. Pro analýzu *.wer souborů budeme potřebovat AppCrashView. Můžete si ji stáhnout buď z domovské stránky NirSoftu nebo ze sekce Ke stažení. Jedná se o freewarovou aplikaci, která je určena pouze pro operační systémy Windows Vista a Windows 7.

Použití tohoto nástroje přináší několik výhod. Aplikace zobrazuje kompletní informace informace zobrazené v *.wer souborech, zatímco Windows Error Reporting zobrazuje pouze relevantní informace, které při řešení problému nemusí být dostačující (např. Windows Error Reporting nezobrazuje všechny informace o knihovnách, které byly nahrány v době pádu aplikace).

Aplikace AppCrashView vyhledá všechny *.wer soubory v počítači. Nemusíte je nepohodlně hledat na pevném disku.

Po spuštění aplikace jsou nalezeny všechny *.wer soubory, jak jsem již psal. V horní části okna vidíte výpis problémů (pádů) aplikací a ve spodní části okna jsou zobrazeny detaily. Vše je velmi přehledně zobrazeno v jednom okně.

AppCrashView lze integrovat do Windows PE 3.0, díky čemuž lze zobrazit pády aplikací i u systémů, které nejsou právě nastartovány. V tomto případě zobrazení pádů aplikací musíme aplikaci říci, kde má logy o pádech aplikací hledat – appcrashview /ProfilesFolder c:Users /ProgramData c:ProgramData.

AppCrashView umožňuje exportovat všechny či vybrané informace do HTML formátu.

Nakonec Vám tedy již zdělím, že nejčastějšími důvody pádů aplikací jsou ovladače. Pokud budete hledat problém s danou aplikací, nehledejte v drtivé většině problém v aplikaci samotné, ale spíše v tom, co daná aplikace využívá.